elTE
lapod
|
|
2017. november
ŐSZI SZÁM
Ára: 200,-Ft
|
Tartalom























Felelős kiadó: Mesterházy Ferenc
igazgató
Szerkesztő: Szanádi Csilla
könyvtáros tanár
Olvasószerkesztő: Pappné Takács
Tünde
Művészet: Horváth Ildikó
Sport: Farkas László
Irodalom: Fejesné Bacsa
Dóra
Korrektor: Szirmai-Juhos
Katalin
Korrektor segédek:
Panyi Örs 6. d és Sánta Csillag Virág 6. c
Szerkesztőség:
„A” épület
1126 Budapest, Kiss János altb. u. 42-44. II. emelet Könyvtár
és
„B” épület
1126 Budapest, Beethoven u. 3. előadó
Levelezési cím: elte.gyak.konyvtar@gmail.com
Hagyományt teremtünk
Már második alkalommal írunk
újságot!
Már második alkalommal
írunk újságot.
Ezúttal nyomtatott
formában jelenhet meg mindenki nagy örömére.
Ennek az az ára, hogy a
lap nem ingyenes, hiszen nyomtatóra gyűjtünk, hogy lapunk egy idő után önálló
lábra állhasson.
Nem kis erőfeszítés egy
ilyen lap létrehozása, szeptembertől kitartó lelkes munka eredménye.
Fogadjátok szeretettel!
Szanádi Csilla
könyvtáros tanár

Kéktúra
A Kéktúra út talán a
legjobb lehetőség, hogy az ember néha kiruccanhasson a barátaival és néhány
tanárával.
A hangulat garantált!
Miközben jól szórakozunk,
még gyönyörű tájakon is keresztülhaladunk, ilyenkor láthatjuk meg igazán,
milyen szép is a természet.
Időpont: 2017. október
Helyszín: Törökmező
Tanáraink: Kovács Magdi
néni, Rácz Kati néni, Isépy Marika néni
(Írta: Sánta Csillag
Virág 6. c)

Futás a Gesztenyésben
Elhangzik
a mondat:
„Megyünk a Gesztenyésbe!”
A fél osztály boldog, a
másik fele pedig szomorú.
Én például sosem vagyok
vidám, mert a futás nem a szívem csücske. Amíg oda nem érünk, addig mindenki
kedvére beszélget, de amikor odaérünk, kezdődik a szenvedés. Aki fel van mentve,
az hálát ad az Istennek, hogy pont ma mentünk ki.
Először egy kört szoktunk
futni bemelegítés gyanánt, aztán nyújtunk egy kicsit. Ezután háromszor egy kör
következik, de mindegyik között nyújtunk egy kicsit, a legvégén jön egy laza
levezető kör. Utána megyünk vissza az öltözőbe. Amikor belépünk az ajtón,
rögtön kezdődik a vita, hogy ki lett az első a futásban.
Óra vége után mindenki megkönnyebbülten
megy tovább a dolgára.
(Írta: Bartha László 6. c)

Cserekidobó
Általában minden tesióra végén
kidobó-zunk.
Az én kedvencem a cserekidobó.
Ez arról szól, hogy akit kidobsz, az leül egy padra, és megvárja, hogy
kidobjanak téged.
Ha kidobtak, akkor leülsz
a padra, és akiket te dobtál ki, azok állnak vissza a játékba.
Amikor a játék végére
csak két ember marad, akkor mindenki elkezd kiabálni és szurkol, hogy kidobják
az egyiket és újra kezdődik a játék.
(Írta: Bartha László 6. c)

Új kihívások
Felsősök, ötödikesek
lettünk.
Az első négy évben mindig
azt mondták, hogy majd ötödikben kicsit nehezebb lesz. Mi ezt hittük is, meg
nem is.
Most, hogy eljött az idő,
igazat adhatunk az alsós tanárainknak.
Egy kis időbe telik még
teljesen hozzá-szokni a felsős kihívásokhoz. Furcsa érzés, hogy megint mi
vagyunk a legkisebbek az épületben. Sokkal jobb volt mikor az „A” épületben mi
voltunk a legnagyobbak.
Szokatlan, hogy szinte
minden tantárgyat más-más tanár tanít. Ennek következtében sokkal több terem
van, amik között szüne-tekben ide-oda kell futkározni.
Lettek új tantárgyaink,
többek között: informatika és történelem.
Egyszóval a felsőnek
vannak jó és rossz oldalai, de ha odafigyelünk órán és tanulunk a dolgozatra,
akkor a bizonyítványban biztosan sok szép nagy ötös fog állni.
(Írta: Török Vince 5. b)

Sziasztok, ez itt a sulirádió!
Minden héten péntekenként
az első és második szünetben hallhatjátok a következő heti tudnivalókat.
Tájékoztatunk benneteket
a szakkörökről, sportversenyekről, megemlékezésekről, ünnepségekről és egyéb
fontos dolgokról.
A fennmaradó időben
sok-sok zenét fogunk lejátszani a kedvetekért, hogy ne legyenek unalmasak a
szünetek. Kéréseiteket várjuk a kívánságdobozba!
(Írta: Nyitrai Balázs 7.
b)
Nagy készülődések voltak
az igazgatói irodában. Amikor először jelentkeztem be remegett a hangom, és még
hibáztam is. Másodikra már kezdtem hozzászokni, hogy több száz ember hallgatja
a hangom. Amikor beszélni akartam volna nagy zsivaj volt, amint megszólaltam
hirtelen néma csönd lett.
Még van miben fejlődnöm,
mert nagyon féltem, és szerintem ez hallatszott is a hangomon.
Remélem, figyelemmel
olvassátok a többi cikket az újságban.
(Írta: Horváth Bence 7. b)

Első mesenap a felsőben
Türelmetlenül vártuk ezt
a napot.
Életünk eddigi legjobb
mesenapja volt a felsőben. Izgalmas feladatokat készítettek nekünk a
nyolcadikosok.
Például egyesével kellett
kihalászni szívecskéket tésztaszűrővel, volt bárány-puzzle hullámpapírból.
Pénzérméket kellett
felismerni és beazo-nosítani a papírpénzzel. Közben a másik padsornak egy lapon
útvesztőben kellett kiutat találni.
Hinnétek? Síeltünk
szeptemberben a tesi-teremben.
Seprűfociztunk, miközben
az osztály másik fele kóstolgatott, egy boszorkány főzött finomakat.
Lányok fonhatták be
egymás haját. Láncba álltunk, a hátsó mindig az előtte lévő haját fonta, ezért
öt pontot is szerezhettünk. Sajna hamar szétjött, mert nem volt nálunk elég
gumi. A következő mesenapra már biztosan hozunk magunkkal.
Beöltöztünk Kukorica
Jancsinak, Ilus-kának, gonosz boszorkánynak, francia hercegnőnek. Ezek közül a
legviccesebb Iluska volt. Dani sikeredett a legmulatsá-gosabbra, mert ő Iluska
jelmezt kapott, még magas sarkú cipő is volt rajta.
(Írta: Őszy Léda, Kiss
Ági, Vajda Velmira 5. b és Nyitrai Zsófi 5. c)

Iskolánk könyvtára
El kell olvasnom a
kötelező olvasmányt! Nem értem ezt a fogalmat és elfelejtettem érdeklődni! Egy
csomó házit kaptunk és nem tudok hol tanulni! Csöndre és nyugalomra vágyom! Hova
menjek? Nos, a legközelebbi alkalmas hely számodra iskolánk könyvtára. Nagyon
sok mindent tudunk itt csinálni. Ide jönnek újabb cikket írni a diákok,
valamint csöndben, nyuga-lomban lehet olvasni, tanulni, kölcsönözni. És
ráadásul kedves könyvtárosnőnk, Csilla néni örömmel segít mindenben. Könyv-tárunk
az utóbbi időben bővült, a felső tagozatosok ugyanis már nem csak az „A”
épületben olvashatnak… Igazgatóhelyette-sünk, Mihalovics Csilla néni
engedélyével kialakítottak egy könyvtárat a „B” épület előadótermében, ami szerdán
délután a suliújság értekezletének helyéül is szolgál. Az értekezletet és magát
a suliújságot Szanádi Csilla néni szervezi, szerkeszti. De nem csak a délutánok
folyamán térhetünk be szeretett könyvtárunkba. Az alsó tago-zatos diákok (és
szerdánként ugyanígy a felsősök is) felkereshetik a szünetekben, de
olykor-olykor részt veszünk könyvtári órákon is.
(Írta: Erdődi Janka 6. c)

Negyedik élmény- és
kalandtábor
A nyáron megrendezésre
került a negyedik élmény- és kalandtábor. Az első turnus 2017. június 19-től
23-ig, a második 26-tól 29-ig tartott.
A programokat a
testnevelő tanárok szervezték.
Első nap a Velencei-tóhoz
mentünk bicik-lizni és fürdeni. A második nap a Rám-szakadéknál túráztunk, ami
nagyon kalan-dos volt a sziklás út miatt.
A harmadik napon egy
budapesti iskola szuper tornatermében másztunk falat és más sporttal
kapcsolatos dolgokat is csináltunk ott, például volt halálugrás (mindenki túlélte!)
és floorball is.
A negyedik napot Diósdon
töltöttük, ahol íjászkodtunk, célba lőttünk és óriási szám-háborút vívtunk.
2018-ban várunk téged is!
Ha eljössz, biztosan nem fogod megbánni!
(Írta: Klein Bálint 6. c)

Muffinsütő-verseny
Mindenki sokat
készülődött erre a bizonyos versenyre, hisz meg kell venni az alapanya-gokat,
illetve elő kell venni a dédnagymama régi receptkönyvét, vagy meg kell kérdezni
öreg barátunkat, az internetet!
Nagyon sokan hoztak
szebbnél szebb és finomabbnál finomabb süteménycsodákat. Ezeket miután leadtunk
a tanáriba, Tünde néni egyesével beszámozott.
Tesiórán már mindenkinek
csak az ízletes muffinokon járt az esze. Futás közben találgattuk, hogy vajon
ki lesz a nyertes? Mi lesz a nyeremény? Végül
is eljött a várva várt óra, az első emeleten várakoztunk a kóstolásra, mire
megjött a magyar-tanárunk.
Csak egy toll kellett, és
papírt is kaptunk. Bementünk a technikaterembe, terített asztal fogadott
minket!
Volt ott csokis, erdei
gyümölcsös, oreós, kicsi, nagy és mindenféle muffin, ami szem-szájnak ingere!
Mi se számítottunk rá, de 22 mosolygós sütit kellett volna végig kóstolnunk a
top 3 megtalálásához, ami valamennyi diáknak problémát jelentett volna. Valaki
tényleg az összeset végigette és persze rosszul is lett! A tanár javaslatára
sokunk taktikát váltott, párokba szerveződ-tünk, és úgy akartuk megkóstolni
mindet. Végül is csak hatot-hetet tudtunk átrágni, ami nem is baj, mert megtaláltuk
a legjobb muffinokat 25 perc alatt! A végére már sok muffin „mondta” nekünk: Gyere,
egyél meg!
Sajnos nem fért belénk
több, de meglett a verseny eredménye:
A nyertes egy hosszúkás,
csokis muffin lett, 11 szavazatnak örvendhetett, készítőjének nyereménye pedig
az, hogy két hétig nem kell irodalom és nyelvtan leckét készítenie. Azért
valljuk be, mindenki örülne egy ilyen díjnak!
A maradék muffinokat
elosztogattuk a 2. szinten a tanárok és a gyerekek nagy örömére.
(Írta: Sánta Csillag
Virág 6. c)

Dr. Lénárd András tanár úrral
készült interjú a tavaszi Digitális hét kapcsán
Mi
lesz a digitális hét fő témája?
Külön témája nem lesz a
digitális hétnek, de több mint valószínű, hogy a kódolás köré fog összpontosulni
az egész. Bármivel lehet nevezni, bármilyen projektet lehet készí-teni, mármint
digitális projektet, de azt hiszem, hogy a kódolásé lesz a főszerep.
Milyen újdonság kerül
bemutatásra?
A digitális témahéten
inkább az iskola munkája számít, tehát ez azért nem egy kiállítás, arra lesznek
külön rendezvények. Például éppen most zajlik a digitális oktatás kiállítás,
ott lesznek újdonságok. Ha már az újdonságnál tartunk, akkor valószínű, hogy a
kódoláson belül a BBC micro:bit nevű eszköz lesz az, ami fókuszban lesz talán ezen a
témahéten, ahogy most az előkészü-letekből látszik.
Láthatunk-e valamilyen új
fejlesztést, amiben András bácsi részt vett?
Most elindult egy olyan
új mozgalom, ami először „robotcsámborgás” néven futott, de most egy új nevet
keresünk neki. Az iskolák robotokat, tehát „Bee-Bot padlórobotokat”, illetve „micro:bit microcontrollereket”
kaphatnak kipróbálásra, méghozzá tovább-adós rendszerben. Vagy kapnak néhány
robotot, vagy pedig kapnak 20 db „micro:bit microcontrollert”
csatlakozók-kal, perifériákkal együtt. Ezt kipróbál-hatják, utána tovább kell
küldeni, és ezeknek a tapasztalatait fogjuk összefog-lalni. Nem titkolt célunk
ezzel az, hogy ezt a két eszközt a teljes közoktatásba szeret-nénk
elterjeszteni, erre tulajdonképpen már törvény is van. Megszületett
Magyarország digitális oktatási stratégiája, ami előírja majd, illetve már most
előírja, hogy egy modern iskolának 3 főnként egy darab robottal kell
rendelkezni, mármint egy osztályhoz képest 3 főnként.
Melyik korosztálynak
ajánlja?
A digitális témahét, az
tulajdonképpen az általános iskolás és a középiskolás teljes korosztályt
lefedi, de mi itt az ELTE TÓK-on bekapcsoljuk a hallgatókat. Elsősorban az
általános iskolások, középiskolások, de a hallgatók, tehát az egyetemisták is,
bár nem kimondottan nekik készült a témahét. Ők főleg gyerekekkel közös projekteken
vesznek részt, így tulajdonképpen a felnőtteknek is érdekes lehet ez nagyon. A
kódolás a felnőtteknek is újdonság, főleg azok a kódolási környezetek, amiket
mi használunk.
Milyen digitális
programokat, weblapokat, alkalmazásokat javasol a felsősöknek, ami beépíthető a
mindennapi tanulásba?
Rengeteg oktatási portál
létezik. De ha most ki kellene ragadnom egy-kettőt, akkor van egy videoblog,
ami a fizika és a kémia tanulásához kiváló,
ennek az a neve, hogy Szertár, ez már egy elég régi
videoblog. A tulajdonosa először, mint fizikushallgató készített otthon is
elvégezhető és érthető kísérleteket és vett videóra, mára már ez a fiatalember
a Csodák Palotájának a főállású munkatársa, és ezt a videoblogot fizika- és
kémiatanárok tömkelege használja. Az
idősebb generáció még emlékszik az Öveges professzor által végzett kísérle-tekre,
ilyen ez is, csak modern köntösben. Amit még nagyon tudnék ajánlani, amivel nemcsak
ismereteket lehet szerezni, hanem tanulássegítő alkalmazásokat lehet készí-teni,
az a Learning Apps nevű oldal. Ennek magyar nyelvű változata a tankockák,
amivel oktatáshoz, bármilyen tananyaghoz lehet gyakorló feladatokat készíteni.
Ezen-kívül pedig rendkívül sok digitális tananyag van az OkosDoboz.hu nevű
portálon, ami tükrözve van a KIOP-ra, tehát a köznevelési, informatikai,
oktatási portálra, tehát ott is megtalálhatóak ezek. Most már ingyenesek, régen
fizetős volt az okosdoboz, ezek tulajdonképpen az általános iskola alsó és
felső tagozatát fedik le. És még mit tudnék ajánlani? Talán a versenyre készülő
gyerekeknek vagy a tehetségesebb tanulóknak javasolnám a csibÉSZtúra nevű
oldalt, ahol kimondottan tehetséggondozó jellegű fela-datok vannak
matematikából, környezet-ismeretből. Vannak ilyen általános gondol-kodásfejlesztő
feladatok, tehát például aki Bolyai- vagy Zrínyi-versenyre készül, annak nagyon
ajánlható ez.
Ön
szerint mekkora sikerrel működik a digitális hét program?
Évről
évre nagyobb a sikere, ez most a harmadik lesz. A másodikon már majdnem kétszer
annyi résztvevő volt, mint az elsőn, tulajdonképpen csak becsülni tudjuk a
résztvevők számát, mert mi csak azt látjuk, akik kitöltik a statisztikát,
illetve kész produktummal neveznek.
Láthatunk-e
új robotmodell bemutatót?
Úgy
tudom, hogy ilyen nagy áttörés nem lesz, a Lego a robotjait folyamatosan
fejleszti, ott újabb generációk születnek. Vannak kísérletek egyébként arra,
hogy legyen egy olyan sulirobot, amit mondjuk egy-egy adott ország a teljes
közoktatásban használ. Ilyen van, és pont ez az előbb említett BBC
micro:bit, amit például az
angol közoktatásban minden tanuló megkap ingyenesen, aki belép. Ezekre történnek
fejlesztések. Azért megemlíteném a raspberry pi-t, ami egy miniszámítógép,
ami szintén robotoknak az alapját is szolgálhatja, vagy egyéb iskolai alkalma-zásoknak
az alapja lehet, vagy az ardunio-nak a teljes rendszerét,
amibe újabb perifériák kerülnek.
Az
milyen célokat szolgálna, miben segít a tanulásban?
Akármilyen
furcsa, ezek nem azt a célt szolgálják, hogy feladatokat oldjanak meg, hanem
azt, hogy valamilyen probléma-helyzetet megoldjanak. Egyértelműen a
gondolkodásfejlesztést szolgálják. Tehát olyan módon fejlesztik a gyerekek
gondol-kodását, hogy egyéni konstrukciókat tudnak létrehozni, ki tudják
próbálni, hogy valami hogyan működik. Tudják módosítani a működését, és ami
lényeges, hogy tulajdon-képpen olyan szituációkat próbálnak ki, ami a
mindennapi életben is van és majd elő fog kerülni.
Tavasszal iskolánkban
megrendezésre kerül-e a kódolás órája és milyen formában?
A kódolás óráját meg fogjuk
tartani (a terveim szerint még nem biztos, hogy ez lesz a neve). Azt a
munkacímet adtuk neki, hogy „apád, anyád idejöjjön”. Akarunk
csinálni egy közös kódolást szülőkkel, tehát egy gyerekkel egy szülő érkezik,
és egy blockrendszerű felületen egyszerű kódolási feladatokat fognak megoldani,
illetve kész kódokat kell módosítani, és ehhez fogjuk használni többek között a
BBC
micro:bit-et. Tehát most a BBC micro:bit-tel fogunk kódolni
szülőkkel együtt, ez a tervünk.
Köszönöm a riportot, és
nagy érdeklődéssel várjuk a BBC micro:bit-fejlesztést.
(Írta: Panyi Örs 6. d)

1.
A digitális hét fő témája
|
||
A
táblagépek
|
K
nincs
külön témája
|
H
telefonok
|
2.
Ezt nevezték „robotcsámborgás”-nak
|
||
Ó
iskolák
kipróbálhatják őket
|
C
az
iskolai robotok elromlása
|
G
eltévedt
robotok
|
3.
Milyen szakos tanárok tömkelege nem alkalmazza a videoblogot?
|
||
D
biológia
|
E
kémia
|
F
fizika
|
4.
Mi az a „raspberry pi”?
|
||
É
egy
robot
|
C
operációs
rendszer
|
O
mini
számítógép
|
5.
Mi az a BBC?
|
||
Ű
amerikai
műhold
|
L
brit
műsor-szolgáltató
|
V
alaplap
rövidítése (angolul)
|
6.
Hányadik digitális hét lesz az idei?
|
||
J
első
|
Á
harmadik
|
Í
ötödik
|
7.
Mikor lesz a digitális hét?
|
||
T
nyár
elején
|
M
télen
|
S
tavasszal
|
Megfejtés: …………………………….
|
||
Remélem
figyeltél a cikk elolvasása során!
Karikázd
be a helyes válasz előtt talál-ható betűket és megkapod a megfejtést!
|
(Készítette: Kőhalmi
Olivér 7. b)

Interjú farkas laci bácsival
Üdvözlök minden sportcikk
olvasót!
Interjút készítettem
Farkas Laci bácsival, melynek során megtudtam, hogy a labda-rúgás a kedvenc
sportága, és a kedvenc sportolója Hosszú Katinka.
Mi a véleménye iskolánk
sportteljesít-ményéről?
Az utóbbi időben, a
kerületi versenyben kis visszaesés tapasztalható, de azon vagyunk, hogy ismét a
legjobbak legyünk minden évben.
Miért választotta a
testnevelő tanári foglalkozást?
A sport szeretete
gyerekkorom óta végig-kísért iskolai éveim alatt. Mindenképp szerettem volna a
sport közelében maradni, így esett a választásom erre a pályára.
Laci bácsi szerint a mi
korosztályunknak milyen sport való?
A sportválasztásnál több
tényezőt kell figyelembe venni. A testi adottságok, lelki tényezők mind meghatározók
abban, hogy kinek milyen sportág a legoptimálisabb. A lényeg, hogy sportoljon ez a korosztály
(is).
A tanár úr életében
milyen szerepet tölt be a sport?
Mindennapjaim részét
képezi, heti 6 nap edzek. Feltölt, megnyugtat, kikapcsol.
Köszönöm
Laci bácsinak az interjút.
(Írta:
Molnár Botond 6. c)

Interjú Mihalovics Csilla
igazgatóhelyettes nénivel
Milyen új programok, hagyományok,
lehetőségek indulnak/indultak idén? (Csilla néni javaslatára)
Az egyik új, vagyis régi,
mert már létezett régen az iskolánkban, az az iskolai kórus, ami nemcsak nekem,
hanem Bea néninek is nagy vágya volt. Egy olyan kóruséletet szeretnénk
megvalósítani az iskolában, ami rendszeres, és nemcsak az iskolai rendezvé-nyeket
szolgálja ki, hanem fontos esemé-nyekre is el tudnánk menni. Pl.: karácsonyi
koncert, Éneklő Ifjúság Hangverseny és más lehetőségek. Nyertünk egy pályázatot
a Nemzeti Kulturális Alaptól (400.000,-Ft), amit az új kórusok alapítására
használ-hatunk fel. Felső tagozaton Mádi Bea néni vezeti a kórust, alsóban
pedig Vári Bogi néni és én. Ezt az összeget pedig kórus-ruhára (egységes ruhát
szeretnénk, ami fellépésekkor a kórus megjelenését segíti), kottára, zenei
kísérőre, kórusutazásra költ-hetjük.
Iskolarádió indult,
Szanádi Csilla nénivel az iskolaújság folytatása, illetve az iskolai diákélet
fellendítése, sok közös program-mal.
Hogyan adja át a zene, az
éneklés szeretetét a gyerekeknek?
Egyrészt nyilván az
énekórákon, nem is kérdés, másrészt, hogy nemcsak olyan dalokat tanítok az
énekórákon, ami kötelező tananyag, hanem igyekszem úgy össze-válogatni a
dalokat, hogy azt a gyerekek is szeressék.
MÜPA-program bevezetése,
ami már az alsó tagozaton tavaly elindult. Ez azt jelenti, hogy MÜPA
(Művészetek Palotája) partner iskola vagyunk, rengeteg zenei programra vihetjük
a tanulóinkat nagyon kedvezmé-nyes áron. Így a zenei ízlés is bővíthető,
rengeteg újdonság juthat el a gyerekekhez, élőben láthatják, hallhatják a
művészeket, a hangszereket.
Milyen reményeket fűz a
kórusélet beindításához? Mik a távlati tervek?
A legtávlatibb, hogy 5-6
év múlva a MÜPA-ban vagy a Zeneakadémián egy hangversenyt adhassunk, ez egy
vágy inkább. Legyen egy minőségi hangverseny-lehetőség, amire a szülők is
mindig eljönnek, hogy nem egy egyszólamú dalt éneklünk el, hanem komolyabb
kórus-műveket. A kórusaink minősülhessenek az Éneklő Ifjúság Hangversenyen, és
hogy minél több gyereket be tudjunk ebbe vonni, a közös éneklésbe.
Mit
jelent Csilla néninek a zene?
Az előző válaszokból
talán már kiderült, hogy nagyon sokat, nehéz ezt megfogal-mazni. Mindent,
hiszen ha szomorú az ember zenét hallgat, ha vidám, akkor is. Egy bizonyos
agymunka is, mert ugye kétféle zene van, a háttérzene, amikor valaki valamit
csinál, bármit és közben szól a zene, és van, amikor leül és figyelmesen
hallgatja a zenét. Karban tartja az ember agyát és a figyelmét, olyan, mint az olvasás. De
kikapcsolódást is jelent és nagyon szeretem tanítani.
Melyik a kedvenc
hangszere, milyen hangszeren szeret a legjobban játszani?
Kedvenc hangszerem a
hárfa, ezen sajnos nem tudok játszani, de nagyon szeretnék. Tudok citerán
játszani, furulyán, zongorán. Egy kicsit tudok gitározni is, de a zongorán
szeretek a legjobban játszani. Ha tehetném, megtanulnék hárfázni, ez a távlati
terv, meg csellózni is meg fogok tanulni.
Ki a kedvenc
zeneszerzője? Van-e modern zenei műfaj, amit szívesen hallgat Csilla néni?
Kedvenc zeneszerzőm
nincs, de a korok közül a barokk kornak szeretem a legjobban a zenéjét. Bármit
és bármilyen mennyi-ségben, a modern zenei műfajok közül a musical az, amit
szívesen megnézek és meghallgatok.
Köszönöm szépen az interjút.
(Készítette: Panyi Örs 6. d)

English corner on this page
you find english sentences
In this part you find useful information and curiosity
about London.
The quickest way to go to London is travelling by
plane. In London there are many sight and famous places.
The first – you can’t miss – is the Big Ben. The Big
Ben is on the riverside of the Thames.
The next place is the Buckingham Palace, where the
Queen and her family live. The third place is the Tower. The Queen had lived
here, but now it is only a tourist attraction.
Now ravens live here.
You shouldn’t miss the Hamley’s. This is a toy shop.
This is five-story toyshop, where you spend hours.
Go for here because it’s
beautiful.
(Írta:
Székely-Szűcs Adrienn 6. c)

Itt van az ősz, itt van újra s
fújom orrom végtelen, Tudja Isten mi okból, szenvedek, csak szenvedek…
5 tipp az őszi
megfázás megelőzésére
1. Öltözködés:
öltözködj rétegesen: alsó, felső, középső. De vigyázz, ha ki vagy melegedve,
könnyebben meghűlsz!
2. Étkezés:
fontos a sok zöldség, gyümölcs fogyasztása ősszel is. Itt van az alma, szőlő,
körte szezonja.
3. Mozgás:
minél többet tartózkodsz a szabad levegőn, annál ellenállóbb leszel. „Nincs
rossz idő, csak rossz ruha”
4. Pihenés:
ha fáradt vagy, gyengül az immunrendszered, könnyebben elkapsz minden betegséget.
Este vackold be magad az ágyba és lazíts: olvass, tévézz, hallgass zenét, de
legkésőbb fél tízkor villanyoltás.
5. Vitaminok:
télen a két legfontosabb vitaminunk a D- és a C-vitamin. A mesterséges
vitaminpótlással óvatosan, mert a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K)
felhalmozódnak a szervezetben.
Ha mindezek ellenére fáj a torkod, köhögsz,
tüsszögsz, lázas vagy, akkor irány az orvos. 1 hét „szabadság” mindenkinek jár
ilyen esetben.
Tudtad?
A tüsszentés során
kipréselt levegő 150 km/órás sebességgel száguldozik a társaid felé és egyetlen
tüsszentéssel több, mint 100.000 baktérium kerül a levegőbe. Éppen ezért, ha köhögsz vagy tüsszögsz, tedd a szád elé
a kezed és gyakran moss kezet!
(Írta:
Zaka Violetta 6. c)

Tanulást segítő tippek
1. Elsődlegesen ne feledkezz meg arról, hogy az
agyadnak be kell melegednie a megfelelő tanuláshoz! A kezeidet lábai-dat
felváltva mozgasd meg! Ilyenkor mindkét agyféltekéd egyszerre dolgozik, így
hatékonyan megy majd a tanulás kezdete délután és az iskolában is egyaránt!
2. Esetleg ha van otthon
fej- vagy fülhallgatód, kapcsolj be egy zenét, amit szeretsz. A metál és a
klasszikus is beválik sok embernél, de a leghatékonyabban akkor tanulsz
zenével, ha nyugtató zenét hallgatsz, lehetőleg olyan legyen, amiben nincs
szöveg!
3. Ugye te sem szereted a 45 perces órákat! Ez
azért van, mert a megfelelő órarend a 20 perc tanulás, 5 perc szünet lenne,
mivel így az agyad nem unja meg a rengeteg információ „pakolászását”! A
délutáni leckeírást úgy tudod meg-könnyíteni, ha a 20-5 perc periódust használod!
4. Az évszámokkal általában mindenkinek gondja
szokott lenni, mivel nem sok embernek adatik meg az, hogy szereti a matekot
vagy mindenre emlékszik születése óta! Ez normális, de könnyen meg tudod őket
jegyezni akár pár másodperc alatt! Az a lényege, hogy gondold bele a számot az
adott történésbe viccesen és furcsán Pl. 1526 Mohácsi csata, az l betű egy t-re
hasonlít! Tegyél bele egy t betűs tárgyat, majd ezt ismételd meg minden számnál
és kombináld a tárgyakat szórakoztatóan és ezt a furcsa képet kombináld össze a
Mohácsi csatával!
Az
agyad meg fogja jegyezni, mert furcsának és viccesnek gondolja!
5. Nem megy a mesemátrix vagy termé-szetismeretből
egy állatot tanultok, és nem feltétlenül tudod a jellemzőit?
A
megoldás egyszerű: Egy lap közepére írd föl az adott témát és a hozzá tartozó
aprófogalmak vonalát és rajzold le kis ábrákkal a fogalmakat (ne dolgozd ki
nagyon, mert akkor elmegy vele az időd). Pl.: A vakondnál az ásólábakat rajzold
egy ásó és egy láb formájában.
Az
5. pontot versek tanulásában is hasz-nálhatod a szavak lerajzolásaképpen.
(Írta:
Sánta Csillag Virág 6. c)

Könnyen elkészíthető recept
uzsonnára
Sokszor laktató ételt
szeretnénk vinni a suliba, de húsz perc múlva indulni kell.
Ez a recept gyors,
egyszerű, laktató.
Fogyasszátok egészséggel!
Pulykasonkás melegszendvics
Hozzávalók:
- 1 db bagett
- 10 dkg pulykamellsonka
- 2 evőkanál sajtkrém
- 8 dkg reszelt sajt
- só
- bors
(Írta: Kohut Szonja 6. c)

Kötcsei
Bálint 6. b
Percy Jackson könyvek
Olvasd, mert izgalmas,
humoros, a szerep-lők szerethetőek!
Olvasd, mert felsős
korúak a főszereplők (tehát kb. korodbeliek, így általában meg lehet érteni
érzéseiket), és ajánlom minden-kinek, aki szeretne (nem magolva) meg-ismerkedni
a „családi szeretettel teli” görög mitológiával.
Ha
ezután még akadékoskodni támad ked-ved (ami fogalmam sincs, hogy fordulhat elő)
elárulom a titkot: ha reggel kinyitod a könyvet, estig nem tudod letenni.
Kötcsei
Bálint 6. b
James Herriot: Állatorvosi
pályám kezdetén
Miért jó ez a könyv? Mert
mindegyik novella egy komikus, izgalmas történetet tár elénk? Vagy, mert
mindegyik elbeszélés egy újabb darabot ad kezünkbe az állatorvosi gyakorlat
küzdelmes világából? Talán mert megismerhetjük a ’40-es évekbeli Yorkshire-t és
annak normáit, közegét? Esetleg a többi állatdoktor, gazda, netán páciens
humoros bemutatása ragadja meg a figyelmünket?
Erre a kérdésre nagyon
nehéz választ adni, de az biztos, hogy ha esetleg leemeled a polcról, nem fogod
megbánni.
Kováts
Botond 6. d
Terry
Pratchett: Cseles
Cseles a 19. századi
London nyomor-negyedében él.
A csatornákban matat pénz
után, és nem gondol rá, hogy az élete megváltozhatna bármilyen módon.
Pedig, amikor megment egy
bajba került fiatal hölgyet, bizony ez történik.
Ettől kezdve néha a
csatornáknál is nehe-zebben elviselhető dolgokba keveredik, és még néhány
irodalomóráról ismerős arccal is találkozik.
Panyi
Örs 6. d
Jack
London: A vadon szava
Egy Buck nevű kutyáról
szól, akinek a gazdája egy kis falu bírája.
Egy nap orvul elrabolja
és eladja szánhúzó kutyának az egyik kertészsegéd.
A történet leírja a
szánhúzó kutyák életét és azt, hogy hogyan erősödik fel Buckban a vadállati
ösztön a kalandok során. Hogyan talál igazi gazdára és barátra.
Molnár
Sámuel 6. d
Dávid
Ádám: Millennium Expressz - A potyautas
Ez a könyv egy lányról
szól, akit üldöznek, de egy időre sikerül megmenekülnie, miután felvette az
árva gyerekeket szállító Millennium Expressz.
A könyv a századfordulón
játszódik, így sok híres alak szerepel benne.
Kalandos, fordulatos,
érdekes.
Fiúknak, lányoknak
egyaránt ajánlom.
Smaraglai
Petra 6. d
Richard
Paul Evans: Michael Vey
A könyv egy fiúról szól
és a barátairól, akik különleges képességekkel bírnak. Kissé nehezen indul a
története, de utána meg sem állnak az izgalmak (még könyvek között sem). Ez egy
könyvsorozat.
Lippi
Lavínia 6. d
Szabó
Tünde: Balla Adrienn
Ez a könyv egy 17 éves
lányról szól, akit Balla Adriennnek hívnak.
Az apja börtönbe kerül. Miközben
apja ártatlanságát bizonygatja, sorban jönnek neki a pendriveok az eltűnt
osztálytársáról.
Legjobb barátja Karesz,
mindig vele tart a kalandok során. De hogy a lányoknak is érdekes legyen,
történnek benne szerelmi csalódások is. Ha érdekel, jó olvasást kívá-nok hozzá,
de előre szólok, nem fogod tudni letenni.
Simon
Léna 6. b
Máté
Angi: Volt egyszer egy…
Humoros, kedves, aranyos
kis mese. Mikor még 6 éves voltam, anyukám olvasott fel belőle. Most én olvasok
belőle a két testvéremnek. Jó könyv, ajánlom főleg olyanoknak, akiknek van
kistestvérük. Szép a könyv grafikája is és a történetek, amik ott rejtőznek a
könyv lapjain.
Pataki Maja és Kozsik Lili 6. d
J. K. Rowling: Harry Potter és a
bölcsek köve
A
sorozat első kötete.
Főhőse
Harry Potter, az ifjú varázsló- tanonc.
A
főszereplő 11. szülinapját ünnepli, mikor éjfélkor beront Hagrid, az óriás, és
átnyújt egy levelet Harrynek, melyből kiderül, hogy varázslóiskolába megy.
A
történet Harry első évét mutatja be a Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző
Szakiskolában.
Egyedi,
érdekes, eseménydús és humor is van benne.
Vigyázat,
függőséget okoz, ha elolvastad az első részt, nincs megállás, jön a következő 6
rész.
Dragoiu Alexa 6. d
Szent
Johanna Gimi
A
könyvsorozat a 9. b osztály gimnáziumi 4 évét mutatja be, egy az osztályba járó
lány szemszögéből. Bulis, őrült vicces, szerelmes könyv.
Szőke
Fruzsina 6. d
Cathy
Cassidy: Csajok és csokik
Ez egy 5 kötetes
történet.
Bár még csak három része
van piacon, aki e könyvet elolvasta biztosan nagyon várja már a folytatást.
Egy lányról szól, aki
apukájával annak új feleségéhez és négy lányához költözik.
A szülők egy kézműves
üzemet indítanak el, ez a történet alapja. A lányok össze-vesznek természetesen
a fiúk miatt, és a családban eluralkodik a káosz. Most ki szeret kit, vagy hol
is tartunk? Bennem ezek a kérdések merültek fel, de a 3. kötet végére minden
kitisztul. Én is azon olvasók közé tartozom, akik már nagyon várják a
folytatást. 11-14 éves lányoknak ajánlom. Nekem ez a kedvenc könyvem.
Riesz
Júlia 6. d
Rachel
René Russel: Egy zizi naplója
Vicces bolondos történet
egy Niki nevű lány életéről.
Főszereplőnk az iskolában
egy jelentéktelen kis diák, mégis kiszemelik a CMN csajok (cuki, menő,
népszerű). Niki szerelmes lesz az iskola legmenőbb fiújába, Brandonba.
A baj az, hogy a CMN
csajok vezetője is kivetette a hálóját a fiúra. Áskálódások, kalandok,
elviselhetetlen kistesó, hiábavaló vágyakozás a mobiltelefonra, már csak ilyen
a tinik élete…
Erdődi Janka könyvajánlói:
Szereted a fantasyt?
Olvastad Harry Pottert?
Pedig nem csak az az
egyetlen lehetőség…
Képzeld el, hogy bemész
egy könyvesbolt-ba vagy iskolád könyvtárába olvasnivalót keresve. Sokféle könyv
van, amiből választ-hatsz, de nem tudsz dönteni. Egy kicsit segítek…
Ebben a cikkben könyvajánlót
találsz, nem mást.
Első körben a fantasyról
teszek említést, de szóba kerülnek majd a sötét hangulatú krimitörténetek,
regények, sorozatok, triló-giák és a legegyszerűbb gyerekmesék is.
Akkor
kezdjük is…
Rick
Riordan: Percy Jackson és az Olimposziak
Sokaknak
már be sem kell mutatnom a diszlexiás Percy Jacksont és barátait. Mostanra már
a kötet felkúszta magát a sikerlisták élmezőnyébe, és nagy sikernek örvend a
diákok, gyerekek, de még a felnőttek körében is.
Mint ahogy a címe is
mutatja, a görög mitológia keveredik a mai, modern kultú-rával, így az egész
történet kalandos és pörgős. Félistenek, szörnyek, bőrdzsekis istenek…
„Annabeth megfogta a
karom. Megértem, hogy miért tette. Akart valakit találni, aki él. Hiszen ezek
az emberek itt körülöttem… halottak.” - részlet a sorozat első kötetéből, a
Villámtolvajból.
A sorozat kötetei: A
Villámtolvaj, A Szörnyek tengere, A Titán átka, Csata a labirintusban, Az
utolsó Olimposzi
Valamint megjelentek a
következő sorozat (Az Olimposz hősei) kötetei: Neptunusz fia, Athéné jele, Hádész
háza.
Nemsokára meg fog jelenni
magyarul is. The Blood of Olympos magyarul annyit tesz: Az Olimposz vére.
Rick
Riordan: A vörös piramis
Rick Riordantól már
megszokhattuk, hogy a történetei kalandosak és pörgősek. Az író ebben a könyvében
is marad a mitológiánál, ám ezúttal elkalandozunk Egyiptomba. A
történet két testvérről, Sadie és Carter Kane-ről szól. Kezdetben távol élnek
egymástól, mivel anyjuk meghalt. Carter beutazta a világot apjával, az
egyiptomi régésszel, míg Sadie nagyszüleivel él Londonban. A bajok a British Múzeumban
kezdődnek, amikor a testvérpár apja meglátogatja Sadie-t Londonban. A világra
szabadul az eddig fogságban tartott Széth, a káosz és a sivatag istene, és
kipécézte magának a Kane-családot. A testvérek kénytelenek összetartani és
megmenteni apjukat Széth fogságából. Útjaik során megjárják az Alvilágot, az
eget és nem egy istennel kerülnek összetűzésbe.
John
Flanagan: A Vadonjáró tanítványa
A sorozat visszakalauzol
minket a középkor világába. Történetünk főhőse Will alacsony termetű fiú, aki
árvaházban nevelkedik. Kis termete miatt nem veszik fel Rőtvár Hadiiskolájába,
helyette Halt, a Vadonjáró tanítványa lesz.
A
Vadonjárókról mindenféle pletyka kering, csak éppen jó nem. Lopakodás, íjászat…
Ezek a való életben mit sem érnek. Azonban Will első vizsgáján közbe jön
valami. Halt, Will és egy régi tanítvány, Gilan útra kelnek, hogy megtalálják a
lovasság kapitánya és még pár nagy tekintélyű lord gyilkosát, és Willnek be
kell látnia, hogy mégse olyan haszontalanok a Vadonjárók fegyverei.
Christopher
Paolini: Eragon
Sokaknak már ez a kötet
is a polcán hever, hiszen ez a sorozat is hatalmas sikert aratott.
A sikerlistán megelőzte a
Harry Potter ötödik könyvét is, és biztos helyet bérelt magának a rajongók
körében.
Ezt a trilógiát
egyedülálló módon 15 évesen írta Paolini.
A történet a fiatal
Eragonról szól, aki egy tanyán nevelkedik nagybátyja, Garrow és unokatestvére,
Roran társaságában. Egy nap Eragon egy csiszolt kékkőre bukkan az erdő mélyén,
és hamarosan kikel belőle egy sárkányfióka, s Eragon élete gyökeresen
megváltozik.
Köztudott hogy a gyűlölt
király, Galbatorix hatalomra kerülése miatt elpusztította a sárkánylovasok
rendjét. Amint tudomást szerzett Eragonról és újdonsült sárkányáról, Saphiráról
csatlósokat küldött a nyakukba. Szolgái megölték Garrowot, Eragonnak meg
menekülnie kellett Brow, a mese-mondó társaságában. A fiú hamarosan csatlakozik
a Vardenekhez, a Galbatorix ellen harcoló néphez, és számos harcban részt vesz.

Könyvgyűjtés folyamatban
Van olyan könyved, ami
nem kell, elolvastad?
Iskolánk könyvtárosa,
Csilla néni örömmel fogad minden könyvet, amit bevisznek!
Eddig is rengeteg könyv
került a könyvtárba, de az őrület nem áll meg!
Szerdánként a „B”
épületben, a többi napon az „A” épületben fogadjuk a jelentkező köteteket,
ezáltal növeljük, segítjük a könyvtár működését.
Úgyhogy elő a könyvekkel,
és már adhatod is, minden darab számít!

Írni szeretnél a suliújságba?
Szeretnél cikket írni a
következő lapba? Szeretnél a suliújság szerzőinek tagja lenni?
Még lehet jelentkezni…
Amint a figyelemfelkeltő
cím is mutatja, még lehet jelentkezni a suliújsághoz, csak meg kell kérdezni könyvtáros
Csilla nénit!
Aki részt akar venni a cikkek
írásában, az szerdánként a „B” épületben, a többi napon az „A” épületben
keresse fel Csilla nénit.
Aki már elhatározta, hogy
jelentkezni szeretne, az tudja meg:
Szerdánként délután az
előadóban tartjuk az értekezletet!
Lehet jelentkezni a rovatvezetőknél
is:
Panyi Örs, Kőhalmi Olivér,
Székely-Szűcs Adrienn, Bartha László, Kohut Szonja
Megjegyzések
Megjegyzés küldése