elTE lapod
    
    
    
2017. november
ŐSZI SZÁM
Ára: 200,-Ft

Tartalom

*       beköszöntő

*       Hagyományt teremtünk

*       Sánta Csillag Virág: Kéktúra

*       Bartha László: Futás a Gesztenyésben

*       Bartha László: Cserekidobó

*       Török Vince: Új kihívások

*       Nyitrai Balázs és Horváth Bence: Sziasztok, ez itt a sulirádió!

*       Őszy Léda, Kiss Ági, Vajda Velmira és Nyitrai Zsófi: Első mesenap a felsőben

*       Erdődi Janka: Iskolánk könyvtára

*       Klein Bálint: Negyedik élmény- és kalandtábor

*       Sánta Csillag Virág: Muffinsütő-verseny

*       Panyi Örs: Dr. Lénárd András tanár úrral készült interjú a tavaszi digitális hét kapcsán



*       Kőhalmi Olivér: rejtvény

*       Molnár Botond: interjú Farkas Laci bácsival

*       Panyi Örs: Interjú Mihalovics Csilla igazgatóhelyettes nénivel

*       Székely-Szűcs Adrienn: English corner on this page you find english sentences

*       Zaka Violetta: Itt van az ősz, itt van újra, s fújom orrom végtelen, tudja isten mi okból, szenvedek, csak szenvedek…

*       Sánta Csillag Virág: Tanulást segítő tippek

*       Kohut Szonja: Könnyen elkészíthető recept uzsonnára

*       Könyvajánlók

*       Erdődi Janka: Könyvgyűjtés folyamatban

*       Erdődi Janka: Írni szeretnél?



*       Impresszum


Felelős kiadó: Mesterházy Ferenc igazgató
Szerkesztő: Szanádi Csilla könyvtáros tanár
Olvasószerkesztő: Pappné Takács Tünde
Művészet: Horváth Ildikó
Sport: Farkas László
Irodalom: Fejesné Bacsa Dóra

Korrektor: Szirmai-Juhos Katalin
Korrektor segédek:
Panyi Örs 6. d és Sánta Csillag Virág 6. c

Szerkesztőség:
„A” épület
1126 Budapest, Kiss János altb. u. 42-44. II. emelet Könyvtár
és
„B” épület
1126 Budapest, Beethoven u. 3. előadó
Levelezési cím: elte.gyak.konyvtar@gmail.com




Hagyományt teremtünk

Már második alkalommal írunk újságot!
Már második alkalommal írunk újságot.
Ezúttal nyomtatott formában jelenhet meg mindenki nagy örömére.
Ennek az az ára, hogy a lap nem ingyenes, hiszen nyomtatóra gyűjtünk, hogy lapunk egy idő után önálló lábra állhasson.
Nem kis erőfeszítés egy ilyen lap létrehozása, szeptembertől kitartó lelkes munka eredménye.
Fogadjátok szeretettel!
Szanádi Csilla könyvtáros tanár


*       Sánta Csillag Virág:
Kéktúra
A Kéktúra út talán a legjobb lehetőség, hogy az ember néha kiruccanhasson a barátaival és néhány tanárával.
A hangulat garantált!
Miközben jól szórakozunk, még gyönyörű tájakon is keresztülhaladunk, ilyenkor láthatjuk meg igazán, milyen szép is a természet.
Időpont: 2017. október
Helyszín: Törökmező
Tanáraink: Kovács Magdi néni, Rácz Kati néni, Isépy Marika néni
(Írta: Sánta Csillag Virág 6. c)


*       Bartha László:
Futás a Gesztenyésben
Elhangzik a mondat:
„Megyünk a Gesztenyésbe!”
A fél osztály boldog, a másik fele pedig szomorú.
Én például sosem vagyok vidám, mert a futás nem a szívem csücske. Amíg oda nem érünk, addig mindenki kedvére beszélget, de amikor odaérünk, kezdődik a szenvedés. Aki fel van mentve, az hálát ad az Istennek, hogy pont ma mentünk ki.
Először egy kört szoktunk futni bemelegítés gyanánt, aztán nyújtunk egy kicsit. Ezután háromszor egy kör következik, de mindegyik között nyújtunk egy kicsit, a legvégén jön egy laza levezető kör. Utána megyünk vissza az öltözőbe. Amikor belépünk az ajtón, rögtön kezdődik a vita, hogy ki lett az első a futásban.
Óra vége után mindenki megkönnyebbülten megy tovább a dolgára.
(Írta: Bartha László 6. c)


*       Bartha László:
Cserekidobó
Általában minden tesióra végén kidobó-zunk.
Az én kedvencem a cserekidobó. Ez arról szól, hogy akit kidobsz, az leül egy padra, és megvárja, hogy kidobjanak téged.
Ha kidobtak, akkor leülsz a padra, és akiket te dobtál ki, azok állnak vissza a játékba.
Amikor a játék végére csak két ember marad, akkor mindenki elkezd kiabálni és szurkol, hogy kidobják az egyiket és újra kezdődik a játék.
(Írta: Bartha László 6. c)

*       Török Vince:
Új kihívások
Felsősök, ötödikesek lettünk.
Az első négy évben mindig azt mondták, hogy majd ötödikben kicsit nehezebb lesz. Mi ezt hittük is, meg nem is.
Most, hogy eljött az idő, igazat adhatunk az alsós tanárainknak.
Egy kis időbe telik még teljesen hozzá-szokni a felsős kihívásokhoz. Furcsa érzés, hogy megint mi vagyunk a legkisebbek az épületben. Sokkal jobb volt mikor az „A” épületben mi voltunk a legnagyobbak.
Szokatlan, hogy szinte minden tantárgyat más-más tanár tanít. Ennek következtében sokkal több terem van, amik között szüne-tekben ide-oda kell futkározni.
Lettek új tantárgyaink, többek között: informatika és történelem.
Egyszóval a felsőnek vannak jó és rossz oldalai, de ha odafigyelünk órán és tanulunk a dolgozatra, akkor a bizonyítványban biztosan sok szép nagy ötös fog állni.
(Írta: Török Vince 5. b)
*       Nyitrai Balázs és Horváth Bence:
Sziasztok, ez itt a sulirádió!
Minden héten péntekenként az első és második szünetben hallhatjátok a következő heti tudnivalókat.
Tájékoztatunk benneteket a szakkörökről, sportversenyekről, megemlékezésekről, ünnepségekről és egyéb fontos dolgokról.
A fennmaradó időben sok-sok zenét fogunk lejátszani a kedvetekért, hogy ne legyenek unalmasak a szünetek. Kéréseiteket várjuk a kívánságdobozba!
(Írta: Nyitrai Balázs 7. b)
Nagy készülődések voltak az igazgatói irodában. Amikor először jelentkeztem be remegett a hangom, és még hibáztam is. Másodikra már kezdtem hozzászokni, hogy több száz ember hallgatja a hangom. Amikor beszélni akartam volna nagy zsivaj volt, amint megszólaltam hirtelen néma csönd lett.
Még van miben fejlődnöm, mert nagyon féltem, és szerintem ez hallatszott is a hangomon.
Remélem, figyelemmel olvassátok a többi cikket az újságban.
(Írta: Horváth Bence 7. b)


*       Őszy Léda, Kiss Ági, Vajda Velmira és Nyitrai Zsófi:
Első mesenap a felsőben
Türelmetlenül vártuk ezt a napot.
Életünk eddigi legjobb mesenapja volt a felsőben. Izgalmas feladatokat készítettek nekünk a nyolcadikosok.
Például egyesével kellett kihalászni szívecskéket tésztaszűrővel, volt bárány-puzzle hullámpapírból.
Pénzérméket kellett felismerni és beazo-nosítani a papírpénzzel. Közben a másik padsornak egy lapon útvesztőben kellett kiutat találni.
Hinnétek? Síeltünk szeptemberben a tesi-teremben.
Seprűfociztunk, miközben az osztály másik fele kóstolgatott, egy boszorkány főzött finomakat.
Lányok fonhatták be egymás haját. Láncba álltunk, a hátsó mindig az előtte lévő haját fonta, ezért öt pontot is szerezhettünk. Sajna hamar szétjött, mert nem volt nálunk elég gumi. A következő mesenapra már biztosan hozunk magunkkal.
Beöltöztünk Kukorica Jancsinak, Ilus-kának, gonosz boszorkánynak, francia hercegnőnek. Ezek közül a legviccesebb Iluska volt. Dani sikeredett a legmulatsá-gosabbra, mert ő Iluska jelmezt kapott, még magas sarkú cipő is volt rajta.
(Írta: Őszy Léda, Kiss Ági, Vajda Velmira 5. b és Nyitrai Zsófi 5. c)


*       Erdődi Janka:
Iskolánk könyvtára
El kell olvasnom a kötelező olvasmányt! Nem értem ezt a fogalmat és elfelejtettem érdeklődni! Egy csomó házit kaptunk és nem tudok hol tanulni! Csöndre és nyugalomra vágyom! Hova menjek? Nos, a legközelebbi alkalmas hely számodra iskolánk könyvtára. Nagyon sok mindent tudunk itt csinálni. Ide jönnek újabb cikket írni a diákok, valamint csöndben, nyuga-lomban lehet olvasni, tanulni, kölcsönözni. És ráadásul kedves könyvtárosnőnk, Csilla néni örömmel segít mindenben. Könyv-tárunk az utóbbi időben bővült, a felső tagozatosok ugyanis már nem csak az „A” épületben olvashatnak… Igazgatóhelyette-sünk, Mihalovics Csilla néni engedélyével kialakítottak egy könyvtárat a „B” épület előadótermében, ami szerdán délután a suliújság értekezletének helyéül is szolgál. Az értekezletet és magát a suliújságot Szanádi Csilla néni szervezi, szerkeszti. De nem csak a délutánok folyamán térhetünk be szeretett könyvtárunkba. Az alsó tago-zatos diákok (és szerdánként ugyanígy a felsősök is) felkereshetik a szünetekben, de olykor-olykor részt veszünk könyvtári órákon is.
(Írta: Erdődi Janka 6. c)


*       Klein Bálint:
Negyedik élmény- és kalandtábor
A nyáron megrendezésre került a negyedik élmény- és kalandtábor. Az első turnus 2017. június 19-től 23-ig, a második 26-tól 29-ig tartott.
A programokat a testnevelő tanárok szervezték.
Első nap a Velencei-tóhoz mentünk bicik-lizni és fürdeni. A második nap a Rám-szakadéknál túráztunk, ami nagyon kalan-dos volt a sziklás út miatt.
A harmadik napon egy budapesti iskola szuper tornatermében másztunk falat és más sporttal kapcsolatos dolgokat is csináltunk ott, például volt halálugrás (mindenki túlélte!) és floorball is.
A negyedik napot Diósdon töltöttük, ahol íjászkodtunk, célba lőttünk és óriási szám-háborút vívtunk.
2018-ban várunk téged is! Ha eljössz, biztosan nem fogod megbánni!
(Írta: Klein Bálint 6. c)


*       Sánta Csillag Virág:
Muffinsütő-verseny
Mindenki sokat készülődött erre a bizonyos versenyre, hisz meg kell venni az alapanya-gokat, illetve elő kell venni a dédnagymama régi receptkönyvét, vagy meg kell kérdezni öreg barátunkat, az internetet!
Nagyon sokan hoztak szebbnél szebb és finomabbnál finomabb süteménycsodákat. Ezeket miután leadtunk a tanáriba, Tünde néni egyesével beszámozott.
Tesiórán már mindenkinek csak az ízletes muffinokon járt az esze. Futás közben találgattuk, hogy vajon ki lesz a nyertes?  Mi lesz a nyeremény? Végül is eljött a várva várt óra, az első emeleten várakoztunk a kóstolásra, mire megjött a magyar-tanárunk.
Csak egy toll kellett, és papírt is kaptunk. Bementünk a technikaterembe, terített asztal fogadott minket!
Volt ott csokis, erdei gyümölcsös, oreós, kicsi, nagy és mindenféle muffin, ami szem-szájnak ingere! Mi se számítottunk rá, de 22 mosolygós sütit kellett volna végig kóstolnunk a top 3 megtalálásához, ami valamennyi diáknak problémát jelentett volna. Valaki tényleg az összeset végigette és persze rosszul is lett! A tanár javaslatára sokunk taktikát váltott, párokba szerveződ-tünk, és úgy akartuk megkóstolni mindet. Végül is csak hatot-hetet tudtunk átrágni, ami nem is baj, mert megtaláltuk a legjobb muffinokat 25 perc alatt! A végére már sok muffin „mondta” nekünk: Gyere, egyél meg!
Sajnos nem fért belénk több, de meglett a verseny eredménye:
A nyertes egy hosszúkás, csokis muffin lett, 11 szavazatnak örvendhetett, készítőjének nyereménye pedig az, hogy két hétig nem kell irodalom és nyelvtan leckét készítenie. Azért valljuk be, mindenki örülne egy ilyen díjnak!
A maradék muffinokat elosztogattuk a 2. szinten a tanárok és a gyerekek nagy örömére.
(Írta: Sánta Csillag Virág 6. c)
                                                                                                                                                                                                                  
*       Panyi Örs:
Dr. Lénárd András tanár úrral készült interjú a tavaszi Digitális hét kapcsán


Mi lesz a digitális hét fő témája?
Külön témája nem lesz a digitális hétnek, de több mint valószínű, hogy a kódolás köré fog összpontosulni az egész. Bármivel lehet nevezni, bármilyen projektet lehet készí-teni, mármint digitális projektet, de azt hiszem, hogy a kódolásé lesz a főszerep.
Milyen újdonság kerül bemutatásra?
A digitális témahéten inkább az iskola munkája számít, tehát ez azért nem egy kiállítás, arra lesznek külön rendezvények. Például éppen most zajlik a digitális oktatás kiállítás, ott lesznek újdonságok. Ha már az újdonságnál tartunk, akkor valószínű, hogy a kódoláson belül a BBC micro:bit nevű eszköz lesz az, ami fókuszban lesz talán ezen a témahéten, ahogy most az előkészü-letekből látszik.

Láthatunk-e valamilyen új fejlesztést, amiben András bácsi részt vett?
Most elindult egy olyan új mozgalom, ami először „robotcsámborgás” néven futott, de most egy új nevet keresünk neki. Az iskolák robotokat, tehát „Bee-Bot padlórobotokat”, illetve „micro:bit microcontrollereket” kaphatnak kipróbálásra, méghozzá tovább-adós rendszerben. Vagy kapnak néhány robotot, vagy pedig kapnak 20 db „micro:bit microcontrollert” csatlakozók-kal, perifériákkal együtt. Ezt kipróbál-hatják, utána tovább kell küldeni, és ezeknek a tapasztalatait fogjuk összefog-lalni. Nem titkolt célunk ezzel az, hogy ezt a két eszközt a teljes közoktatásba szeret-nénk elterjeszteni, erre tulajdonképpen már törvény is van. Megszületett Magyarország digitális oktatási stratégiája, ami előírja majd, illetve már most előírja, hogy egy modern iskolának 3 főnként egy darab robottal kell rendelkezni, mármint egy osztályhoz képest 3 főnként.
Melyik korosztálynak ajánlja?
A digitális témahét, az tulajdonképpen az általános iskolás és a középiskolás teljes korosztályt lefedi, de mi itt az ELTE TÓK-on bekapcsoljuk a hallgatókat. Elsősorban az általános iskolások, középiskolások, de a hallgatók, tehát az egyetemisták is, bár nem kimondottan nekik készült a témahét.        Ők főleg gyerekekkel közös projekteken vesznek részt, így tulajdonképpen a felnőtteknek is érdekes lehet ez nagyon. A kódolás a felnőtteknek is újdonság, főleg azok a kódolási környezetek, amiket mi használunk.

Milyen digitális programokat, weblapokat, alkalmazásokat javasol a felsősöknek, ami beépíthető a mindennapi tanulásba?
Rengeteg oktatási portál létezik. De ha most ki kellene ragadnom egy-kettőt, akkor van egy videoblog, ami a fizika és a kémia tanulásához kiváló, ennek az a neve, hogy Szertár, ez már egy elég régi videoblog. A tulajdonosa először, mint fizikushallgató készített otthon is elvégezhető és érthető kísérleteket és vett videóra, mára már ez a fiatalember a Csodák Palotájának a főállású munkatársa, és ezt a videoblogot fizika-      és kémiatanárok tömkelege használja.       Az idősebb generáció még emlékszik az Öveges professzor által végzett kísérle-tekre, ilyen ez is, csak modern köntösben. Amit még nagyon tudnék ajánlani, amivel nemcsak ismereteket lehet szerezni, hanem tanulássegítő alkalmazásokat lehet készí-teni, az a Learning Apps nevű oldal. Ennek magyar nyelvű változata a tankockák, amivel oktatáshoz, bármilyen tananyaghoz lehet gyakorló feladatokat készíteni. Ezen-kívül pedig rendkívül sok digitális tananyag van az OkosDoboz.hu nevű portálon, ami tükrözve van a KIOP-ra, tehát a köznevelési, informatikai, oktatási portálra, tehát ott is megtalálhatóak ezek. Most már ingyenesek, régen fizetős volt az okosdoboz, ezek tulajdonképpen az általános iskola alsó és felső tagozatát fedik le. És még mit tudnék ajánlani? Talán a versenyre készülő gyerekeknek vagy a tehetségesebb tanulóknak javasolnám a csibÉSZtúra nevű oldalt, ahol kimondottan tehetséggondozó jellegű fela-datok vannak matematikából, környezet-ismeretből. Vannak ilyen általános gondol-kodásfejlesztő feladatok, tehát például aki Bolyai- vagy Zrínyi-versenyre készül, annak nagyon ajánlható ez.
Ön szerint mekkora sikerrel működik a digitális hét program?
Évről évre nagyobb a sikere, ez most a harmadik lesz. A másodikon már majdnem kétszer annyi résztvevő volt, mint az elsőn, tulajdonképpen csak becsülni tudjuk a résztvevők számát, mert mi csak azt látjuk, akik kitöltik a statisztikát, illetve kész produktummal neveznek.
Láthatunk-e új robotmodell bemutatót?
Úgy tudom, hogy ilyen nagy áttörés nem lesz, a Lego a robotjait folyamatosan fejleszti, ott újabb generációk születnek. Vannak kísérletek egyébként arra, hogy legyen egy olyan sulirobot, amit mondjuk egy-egy adott ország a teljes közoktatásban használ. Ilyen van, és pont ez az előbb említett BBC micro:bit, amit például az angol közoktatásban minden tanuló megkap ingyenesen, aki belép. Ezekre történnek fejlesztések. Azért megemlíteném a raspberry pi-t, ami egy miniszámítógép, ami szintén robotoknak az alapját is szolgálhatja, vagy egyéb iskolai alkalma-zásoknak az alapja lehet, vagy az ardunio-nak a teljes rendszerét, amibe újabb perifériák kerülnek.
Az milyen célokat szolgálna, miben segít a tanulásban?
Akármilyen furcsa, ezek nem azt a célt szolgálják, hogy feladatokat oldjanak meg, hanem azt, hogy valamilyen probléma-helyzetet megoldjanak. Egyértelműen a gondolkodásfejlesztést szolgálják. Tehát olyan módon fejlesztik a gyerekek gondol-kodását, hogy egyéni konstrukciókat tudnak létrehozni, ki tudják próbálni, hogy valami hogyan működik. Tudják módosítani a működését, és ami lényeges, hogy tulajdon-képpen olyan szituációkat próbálnak ki, ami a mindennapi életben is van és majd elő fog kerülni.
Tavasszal iskolánkban megrendezésre kerül-e a kódolás órája és milyen formában?
A kódolás óráját meg fogjuk tartani (a terveim szerint még nem biztos, hogy ez lesz a neve). Azt a munkacímet adtuk neki, hogy „apád, anyád idejöjjön”. Akarunk csinálni egy közös kódolást szülőkkel, tehát egy gyerekkel egy szülő érkezik, és egy blockrendszerű felületen egyszerű kódolási feladatokat fognak megoldani, illetve kész kódokat kell módosítani, és ehhez fogjuk használni többek között a BBC micro:bit-et. Tehát most a BBC micro:bit-tel fogunk kódolni szülőkkel együtt, ez a tervünk.
Köszönöm a riportot, és nagy érdeklődéssel várjuk a BBC micro:bit-fejlesztést.
(Írta: Panyi Örs 6. d)



*       kőhalmi olivér: rejtvény


1.    A digitális hét fő témája

A
táblagépek
K
nincs külön témája
H
telefonok

2.    Ezt nevezték „robotcsámborgás”-nak

Ó
iskolák kipróbálhatják őket
C
az iskolai robotok elromlása
G
eltévedt robotok

3.    Milyen szakos tanárok tömkelege nem alkalmazza a videoblogot?

D
biológia
E
kémia
F
fizika

4.    Mi az a „raspberry pi”?

É
egy robot
C
operációs rendszer
O
mini számítógép

5.    Mi az a BBC?

Ű
amerikai műhold
L
brit műsor-szolgáltató
V
alaplap rövidítése (angolul)

6.    Hányadik digitális hét lesz az idei?

J
első
Á
harmadik
Í
ötödik

7.    Mikor lesz a digitális hét?

T
nyár elején
M
télen
S
tavasszal
Megfejtés: …………………………….
Remélem figyeltél a cikk elolvasása során!
Karikázd be a helyes válasz előtt talál-ható betűket és megkapod a megfejtést!
(Készítette: Kőhalmi Olivér 7. b)

*       Molnár Botond:
Interjú farkas laci bácsival
Üdvözlök minden sportcikk olvasót!
Interjút készítettem Farkas Laci bácsival, melynek során megtudtam, hogy a labda-rúgás a kedvenc sportága, és a kedvenc sportolója Hosszú Katinka.
Mi a véleménye iskolánk sportteljesít-ményéről?
Az utóbbi időben, a kerületi versenyben kis visszaesés tapasztalható, de azon vagyunk, hogy ismét a legjobbak legyünk minden évben.
Miért választotta a testnevelő tanári foglalkozást?
A sport szeretete gyerekkorom óta végig-kísért iskolai éveim alatt. Mindenképp szerettem volna a sport közelében maradni, így esett a választásom erre a pályára.
Laci bácsi szerint a mi korosztályunknak milyen sport való?
A sportválasztásnál több tényezőt kell figyelembe venni. A testi adottságok, lelki tényezők mind meghatározók abban, hogy kinek milyen sportág a legoptimálisabb.     A lényeg, hogy sportoljon ez a korosztály (is).
A tanár úr életében milyen szerepet tölt be a sport?
Mindennapjaim részét képezi, heti 6 nap edzek. Feltölt, megnyugtat, kikapcsol.
Köszönöm Laci bácsinak az interjút.
(Írta: Molnár Botond 6. c)
*       Panyi Örs:
Interjú Mihalovics Csilla igazgatóhelyettes nénivel
Milyen új programok, hagyományok, lehetőségek indulnak/indultak idén? (Csilla néni javaslatára)
Az egyik új, vagyis régi, mert már létezett régen az iskolánkban, az az iskolai kórus, ami nemcsak nekem, hanem Bea néninek is nagy vágya volt. Egy olyan kóruséletet szeretnénk megvalósítani az iskolában, ami rendszeres, és nemcsak az iskolai rendezvé-nyeket szolgálja ki, hanem fontos esemé-nyekre is el tudnánk menni. Pl.: karácsonyi koncert, Éneklő Ifjúság Hangverseny és más lehetőségek. Nyertünk egy pályázatot a Nemzeti Kulturális Alaptól (400.000,-Ft), amit az új kórusok alapítására használ-hatunk fel. Felső tagozaton Mádi Bea néni vezeti a kórust, alsóban pedig Vári Bogi néni és én. Ezt az összeget pedig kórus-ruhára (egységes ruhát szeretnénk, ami fellépésekkor a kórus megjelenését segíti), kottára, zenei kísérőre, kórusutazásra költ-hetjük.
Iskolarádió indult, Szanádi Csilla nénivel az iskolaújság folytatása, illetve az iskolai diákélet fellendítése, sok közös program-mal.
Hogyan adja át a zene, az éneklés szeretetét a gyerekeknek?
Egyrészt nyilván az énekórákon, nem is kérdés, másrészt, hogy nemcsak olyan dalokat tanítok az énekórákon, ami kötelező tananyag, hanem igyekszem úgy össze-válogatni a dalokat, hogy azt a gyerekek is szeressék.

MÜPA-program bevezetése, ami már az alsó tagozaton tavaly elindult. Ez azt jelenti, hogy MÜPA (Művészetek Palotája) partner iskola vagyunk, rengeteg zenei programra vihetjük a tanulóinkat nagyon kedvezmé-nyes áron. Így a zenei ízlés is bővíthető, rengeteg újdonság juthat el a gyerekekhez, élőben láthatják, hallhatják a művészeket, a hangszereket.
Milyen reményeket fűz a kórusélet beindításához? Mik a távlati tervek?
A legtávlatibb, hogy 5-6 év múlva a MÜPA-ban vagy a Zeneakadémián egy hangversenyt adhassunk, ez egy vágy inkább. Legyen egy minőségi hangverseny-lehetőség, amire a szülők is mindig eljönnek, hogy nem egy egyszólamú dalt éneklünk el, hanem komolyabb kórus-műveket. A kórusaink minősülhessenek az Éneklő Ifjúság Hangversenyen, és hogy minél több gyereket be tudjunk ebbe vonni, a közös éneklésbe.
Mit jelent Csilla néninek a zene?
Az előző válaszokból talán már kiderült, hogy nagyon sokat, nehéz ezt megfogal-mazni. Mindent, hiszen ha szomorú az ember zenét hallgat, ha vidám, akkor is. Egy bizonyos agymunka is, mert ugye kétféle zene van, a háttérzene, amikor valaki valamit csinál, bármit és közben szól a zene, és van, amikor leül és figyelmesen hallgatja a zenét. Karban tartja az ember agyát és        a figyelmét, olyan, mint az olvasás. De kikapcsolódást is jelent és nagyon szeretem tanítani.
Melyik a kedvenc hangszere, milyen hangszeren szeret a legjobban játszani?
Kedvenc hangszerem a hárfa, ezen sajnos nem tudok játszani, de nagyon szeretnék. Tudok citerán játszani, furulyán, zongorán. Egy kicsit tudok gitározni is, de a zongorán szeretek a legjobban játszani. Ha tehetném, megtanulnék hárfázni, ez a távlati terv, meg csellózni is meg fogok tanulni.
Ki a kedvenc zeneszerzője? Van-e modern zenei műfaj, amit szívesen hallgat Csilla néni?
Kedvenc zeneszerzőm nincs, de a korok közül a barokk kornak szeretem a legjobban a zenéjét. Bármit és bármilyen mennyi-ségben, a modern zenei műfajok közül a musical az, amit szívesen megnézek és meghallgatok.
Köszönöm szépen az interjút.
(Készítette: Panyi Örs 6. d)

*       Székely-Szűcs Adrienn:
English corner on this page you find english sentences
In this part you find useful information and curiosity about London.
The quickest way to go to London is travelling by plane. In London there are many sight and famous places.
The first – you can’t miss – is the Big Ben. The Big Ben is on the riverside of the Thames.
The next place is the Buckingham Palace, where the Queen and her family live. The third place is the Tower. The Queen had lived here, but now it is only a tourist attraction.
Now ravens live here.
You shouldn’t miss the Hamley’s. This is a toy shop.
This is five-story toyshop, where you spend hours.
Go for here because it’s beautiful.
(Írta: Székely-Szűcs Adrienn 6. c)


*       Zaka Violetta:
Itt van az ősz, itt van újra s fújom orrom végtelen, Tudja Isten mi okból, szenvedek, csak szenvedek…
5 tipp az őszi megfázás megelőzésére

1.    Öltözködés: öltözködj rétegesen: alsó, felső, középső. De vigyázz, ha ki vagy melegedve, könnyebben meghűlsz!
2.    Étkezés: fontos a sok zöldség, gyümölcs fogyasztása ősszel is. Itt van az alma, szőlő, körte szezonja.
3.    Mozgás: minél többet tartózkodsz a szabad levegőn, annál ellenállóbb leszel. „Nincs rossz idő, csak rossz ruha”
4.    Pihenés: ha fáradt vagy, gyengül az immunrendszered, könnyebben elkapsz minden betegséget. Este vackold be magad az ágyba és lazíts: olvass, tévézz, hallgass zenét, de legkésőbb fél tízkor villanyoltás.
5.    Vitaminok: télen a két legfontosabb vitaminunk a D- és a C-vitamin. A mesterséges vitaminpótlással óvatosan, mert a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) felhalmozódnak a szervezetben.

Ha mindezek ellenére fáj a torkod, köhögsz, tüsszögsz, lázas vagy, akkor irány az orvos. 1 hét „szabadság” mindenkinek jár ilyen esetben.
Tudtad?
A tüsszentés során kipréselt levegő 150 km/órás sebességgel száguldozik a társaid felé és egyetlen tüsszentéssel több, mint 100.000 baktérium kerül a levegőbe. Éppen ezért, ha köhögsz vagy tüsszögsz, tedd a szád elé a kezed és gyakran moss kezet!

(Írta: Zaka Violetta 6. c)

*       Sánta Csillag Virág:
Tanulást segítő tippek
1.  Elsődlegesen ne feledkezz meg arról, hogy az agyadnak be kell melegednie a megfelelő tanuláshoz! A kezeidet lábai-dat felváltva mozgasd meg! Ilyenkor mindkét agyféltekéd egyszerre dolgozik, így hatékonyan megy majd a tanulás kezdete délután és az iskolában is egyaránt!
2.  Esetleg ha van otthon fej- vagy fülhallgatód, kapcsolj be egy zenét, amit szeretsz. A metál és a klasszikus is beválik sok embernél, de a leghatékonyabban akkor tanulsz zenével, ha nyugtató zenét hallgatsz, lehetőleg olyan legyen, amiben nincs szöveg!
3.  Ugye te sem szereted a 45 perces órákat! Ez azért van, mert a megfelelő órarend a 20 perc tanulás, 5 perc szünet lenne, mivel így az agyad nem unja meg a rengeteg információ „pakolászását”! A délutáni leckeírást úgy tudod meg-könnyíteni, ha a 20-5 perc periódust használod!
4.  Az évszámokkal általában mindenkinek gondja szokott lenni, mivel nem sok embernek adatik meg az, hogy szereti a matekot vagy mindenre emlékszik születése óta! Ez normális, de könnyen meg tudod őket jegyezni akár pár másodperc alatt! Az a lényege, hogy gondold bele a számot az adott történésbe viccesen és furcsán Pl. 1526 Mohácsi csata, az l betű egy t-re hasonlít! Tegyél bele egy t betűs tárgyat, majd ezt ismételd meg minden számnál és kombináld a tárgyakat szórakoztatóan és ezt a furcsa képet kombináld össze a Mohácsi csatával!
Az agyad meg fogja jegyezni, mert furcsának és viccesnek gondolja!
5.  Nem megy a mesemátrix vagy termé-szetismeretből egy állatot tanultok, és nem feltétlenül tudod a jellemzőit?
A megoldás egyszerű: Egy lap közepére írd föl az adott témát és a hozzá tartozó aprófogalmak vonalát és rajzold le kis ábrákkal a fogalmakat (ne dolgozd ki nagyon, mert akkor elmegy vele az időd). Pl.: A vakondnál az ásólábakat rajzold egy ásó és egy láb formájában.
Az 5. pontot versek tanulásában is hasz-nálhatod a szavak lerajzolásaképpen.
(Írta: Sánta Csillag Virág 6. c)

*       Kohut Szonja:
Könnyen elkészíthető recept uzsonnára
Sokszor laktató ételt szeretnénk vinni a suliba, de húsz perc múlva indulni kell.
Ez a recept gyors, egyszerű, laktató.

Fogyasszátok egészséggel!

Pulykasonkás melegszendvics

Hozzávalók:

  • 1 db bagett
  • 10 dkg pulykamellsonka
  • 2 evőkanál sajtkrém
  • 8 dkg reszelt sajt
  • bors
(Írta: Kohut Szonja 6. c)
*       Könyvajánlók
Kötcsei Bálint 6. b
Percy Jackson könyvek
Olvasd, mert izgalmas, humoros, a szerep-lők szerethetőek!
Olvasd, mert felsős korúak a főszereplők (tehát kb. korodbeliek, így általában meg lehet érteni érzéseiket), és ajánlom minden-kinek, aki szeretne (nem magolva) meg-ismerkedni a „családi szeretettel teli” görög mitológiával.
Ha ezután még akadékoskodni támad ked-ved (ami fogalmam sincs, hogy fordulhat elő) elárulom a titkot: ha reggel kinyitod a könyvet, estig nem tudod letenni.

Kötcsei Bálint 6. b
James Herriot: Állatorvosi pályám kezdetén
Miért jó ez a könyv? Mert mindegyik novella egy komikus, izgalmas történetet tár elénk? Vagy, mert mindegyik elbeszélés egy újabb darabot ad kezünkbe az állatorvosi gyakorlat küzdelmes világából? Talán mert megismerhetjük a ’40-es évekbeli Yorkshire-t és annak normáit, közegét? Esetleg a többi állatdoktor, gazda, netán páciens humoros bemutatása ragadja meg a figyelmünket?
Erre a kérdésre nagyon nehéz választ adni, de az biztos, hogy ha esetleg leemeled a polcról, nem fogod megbánni.
Kováts Botond 6. d
Terry Pratchett: Cseles
Cseles a 19. századi London nyomor-negyedében él.
A csatornákban matat pénz után, és nem gondol rá, hogy az élete megváltozhatna bármilyen módon.
Pedig, amikor megment egy bajba került fiatal hölgyet, bizony ez történik.
Ettől kezdve néha a csatornáknál is nehe-zebben elviselhető dolgokba keveredik, és még néhány irodalomóráról ismerős arccal is találkozik.

Panyi Örs 6. d
Jack London: A vadon szava
Egy Buck nevű kutyáról szól, akinek a gazdája egy kis falu bírája.
Egy nap orvul elrabolja és eladja szánhúzó kutyának az egyik kertészsegéd.
A történet leírja a szánhúzó kutyák életét és azt, hogy hogyan erősödik fel Buckban a vadállati ösztön a kalandok során. Hogyan talál igazi gazdára és barátra.
Molnár Sámuel 6. d
Dávid Ádám: Millennium Expressz -       A potyautas
Ez a könyv egy lányról szól, akit üldöznek, de egy időre sikerül megmenekülnie, miután felvette az árva gyerekeket szállító Millennium Expressz.
A könyv a századfordulón játszódik, így sok híres alak szerepel benne.
Kalandos, fordulatos, érdekes.
Fiúknak, lányoknak egyaránt ajánlom.

Smaraglai Petra 6. d
Richard Paul Evans: Michael Vey
A könyv egy fiúról szól és a barátairól, akik különleges képességekkel bírnak. Kissé nehezen indul a története, de utána meg sem állnak az izgalmak (még könyvek között sem). Ez egy könyvsorozat.
Lippi Lavínia 6. d
Szabó Tünde: Balla Adrienn
Ez a könyv egy 17 éves lányról szól, akit Balla Adriennnek hívnak.
Az apja börtönbe kerül. Miközben apja ártatlanságát bizonygatja, sorban jönnek neki a pendriveok az eltűnt osztálytársáról.
Legjobb barátja Karesz, mindig vele tart a kalandok során. De hogy a lányoknak is érdekes legyen, történnek benne szerelmi csalódások is. Ha érdekel, jó olvasást kívá-nok hozzá, de előre szólok, nem fogod tudni letenni.

Simon Léna 6. b
Máté Angi: Volt egyszer egy…
Humoros, kedves, aranyos kis mese. Mikor még 6 éves voltam, anyukám olvasott fel belőle. Most én olvasok belőle a két testvéremnek. Jó könyv, ajánlom főleg olyanoknak, akiknek van kistestvérük. Szép a könyv grafikája is és a történetek, amik ott rejtőznek a könyv lapjain.

Pataki Maja és Kozsik Lili 6. d
J. K. Rowling: Harry Potter és a bölcsek köve
A sorozat első kötete.
Főhőse Harry Potter, az ifjú varázsló- tanonc.
A főszereplő 11. szülinapját ünnepli, mikor éjfélkor beront Hagrid, az óriás, és átnyújt egy levelet Harrynek, melyből kiderül, hogy varázslóiskolába megy.
A történet Harry első évét mutatja be a Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskolában.
Egyedi, érdekes, eseménydús és humor is van benne.
Vigyázat, függőséget okoz, ha elolvastad az első részt, nincs megállás, jön a következő 6 rész.

Dragoiu Alexa 6. d
Szent Johanna Gimi
A könyvsorozat a 9. b osztály gimnáziumi 4 évét mutatja be, egy az osztályba járó lány szemszögéből. Bulis, őrült vicces, szerelmes könyv.

Szőke Fruzsina 6. d
Cathy Cassidy: Csajok és csokik
Ez egy 5 kötetes történet.
Bár még csak három része van piacon, aki e könyvet elolvasta biztosan nagyon várja már a folytatást.
Egy lányról szól, aki apukájával annak új feleségéhez és négy lányához költözik.
A szülők egy kézműves üzemet indítanak el, ez a történet alapja. A lányok össze-vesznek természetesen a fiúk miatt, és a családban eluralkodik a káosz. Most ki szeret kit, vagy hol is tartunk? Bennem ezek a kérdések merültek fel, de a 3. kötet végére minden kitisztul. Én is azon olvasók közé tartozom, akik már nagyon várják a folytatást. 11-14 éves lányoknak ajánlom. Nekem ez a kedvenc könyvem.
Riesz Júlia 6. d
Rachel René Russel: Egy zizi naplója
Vicces bolondos történet egy Niki nevű lány életéről.
Főszereplőnk az iskolában egy jelentéktelen kis diák, mégis kiszemelik a CMN csajok (cuki, menő, népszerű). Niki szerelmes lesz az iskola legmenőbb fiújába, Brandonba.
A baj az, hogy a CMN csajok vezetője is kivetette a hálóját a fiúra. Áskálódások, kalandok, elviselhetetlen kistesó, hiábavaló vágyakozás a mobiltelefonra, már csak ilyen a tinik élete…

Erdődi Janka könyvajánlói:
Szereted a fantasyt?
Olvastad Harry Pottert?
Pedig nem csak az az egyetlen lehetőség…
Képzeld el, hogy bemész egy könyvesbolt-ba vagy iskolád könyvtárába olvasnivalót keresve. Sokféle könyv van, amiből választ-hatsz, de nem tudsz dönteni. Egy kicsit segítek…
Ebben a cikkben könyvajánlót találsz, nem mást.
Első körben a fantasyról teszek említést, de szóba kerülnek majd a sötét hangulatú krimitörténetek, regények, sorozatok, triló-giák és a legegyszerűbb gyerekmesék is.
Akkor kezdjük is…

Rick Riordan: Percy Jackson és az Olimposziak
Sokaknak már be sem kell mutatnom a diszlexiás Percy Jacksont és barátait. Mostanra már a kötet felkúszta magát a sikerlisták élmezőnyébe, és nagy sikernek örvend a diákok, gyerekek, de még a felnőttek körében is.
Mint ahogy a címe is mutatja, a görög mitológia keveredik a mai, modern kultú-rával, így az egész történet kalandos és pörgős. Félistenek, szörnyek, bőrdzsekis istenek…
„Annabeth megfogta a karom. Megértem, hogy miért tette. Akart valakit találni, aki él. Hiszen ezek az emberek itt körülöttem… halottak.” - részlet a sorozat első kötetéből, a Villámtolvajból.
A sorozat kötetei: A Villámtolvaj, A Szörnyek tengere, A Titán átka, Csata a labirintusban, Az utolsó Olimposzi
Valamint megjelentek a következő sorozat (Az Olimposz hősei) kötetei: Neptunusz fia, Athéné jele, Hádész háza.
Nemsokára meg fog jelenni magyarul is. The Blood of Olympos magyarul annyit tesz: Az Olimposz vére.

Rick Riordan: A vörös piramis
Rick Riordantól már megszokhattuk, hogy a történetei kalandosak és pörgősek. Az író ebben a könyvében is marad a mitológiánál, ám ezúttal elkalandozunk Egyiptomba.       A történet két testvérről, Sadie és Carter Kane-ről szól. Kezdetben távol élnek egymástól, mivel anyjuk meghalt. Carter beutazta a világot apjával, az egyiptomi régésszel, míg Sadie nagyszüleivel él Londonban. A bajok a British Múzeumban kezdődnek, amikor a testvérpár apja meglátogatja Sadie-t Londonban. A világra szabadul az eddig fogságban tartott Széth, a káosz és a sivatag istene, és kipécézte magának a Kane-családot. A testvérek kénytelenek összetartani és megmenteni apjukat Széth fogságából. Útjaik során megjárják az Alvilágot, az eget és nem egy istennel kerülnek összetűzésbe.

John Flanagan: A Vadonjáró tanítványa
A sorozat visszakalauzol minket a középkor világába. Történetünk főhőse Will alacsony termetű fiú, aki árvaházban nevelkedik. Kis termete miatt nem veszik fel Rőtvár Hadiiskolájába, helyette Halt, a Vadonjáró tanítványa lesz.
A Vadonjárókról mindenféle pletyka kering, csak éppen jó nem. Lopakodás, íjászat… Ezek a való életben mit sem érnek. Azonban Will első vizsgáján közbe jön valami. Halt, Will és egy régi tanítvány, Gilan útra kelnek, hogy megtalálják a lovasság kapitánya és még pár nagy tekintélyű lord gyilkosát, és Willnek be kell látnia, hogy mégse olyan haszontalanok a Vadonjárók fegyverei.

Christopher Paolini: Eragon
Sokaknak már ez a kötet is a polcán hever, hiszen ez a sorozat is hatalmas sikert aratott.
A sikerlistán megelőzte a Harry Potter ötödik könyvét is, és biztos helyet bérelt magának a rajongók körében.
Ezt a trilógiát egyedülálló módon 15 évesen írta Paolini.
A történet a fiatal Eragonról szól, aki egy tanyán nevelkedik nagybátyja, Garrow és unokatestvére, Roran társaságában. Egy nap Eragon egy csiszolt kékkőre bukkan az erdő mélyén, és hamarosan kikel belőle egy sárkányfióka, s Eragon élete gyökeresen megváltozik.
Köztudott hogy a gyűlölt király, Galbatorix hatalomra kerülése miatt elpusztította a sárkánylovasok rendjét. Amint tudomást szerzett Eragonról és újdonsült sárkányáról, Saphiráról csatlósokat küldött a nyakukba. Szolgái megölték Garrowot, Eragonnak meg menekülnie kellett Brow, a mese-mondó társaságában. A fiú hamarosan csatlakozik a Vardenekhez, a Galbatorix ellen harcoló néphez, és számos harcban részt vesz.

*       Erdődi Janka:
Könyvgyűjtés folyamatban
Van olyan könyved, ami nem kell, elolvastad?
Iskolánk könyvtárosa, Csilla néni örömmel fogad minden könyvet, amit bevisznek!
Eddig is rengeteg könyv került a könyvtárba, de az őrület nem áll meg!
Szerdánként a „B” épületben, a többi napon az „A” épületben fogadjuk a jelentkező köteteket, ezáltal növeljük, segítjük a könyvtár működését.
Úgyhogy elő a könyvekkel, és már adhatod is, minden darab számít!

*       Erdődi Janka:
Írni szeretnél a suliújságba?
Szeretnél cikket írni a következő lapba? Szeretnél a suliújság szerzőinek tagja lenni?
Még lehet jelentkezni…
Amint a figyelemfelkeltő cím is mutatja, még lehet jelentkezni a suliújsághoz, csak meg kell kérdezni könyvtáros Csilla nénit!
Aki részt akar venni a cikkek írásában, az szerdánként a „B” épületben, a többi napon az „A” épületben keresse fel Csilla nénit.
Aki már elhatározta, hogy jelentkezni szeretne, az tudja meg:
Szerdánként délután az előadóban tartjuk az értekezletet!
Lehet jelentkezni a rovatvezetőknél is:
Panyi Örs, Kőhalmi Olivér, Székely-Szűcs Adrienn, Bartha László, Kohut Szonja

Megjegyzések